Jozelle's Dairies

.. om min vardag, och alla dess små ljusglimtar!

"Fireworks!"

Kategori: Horseomaniac

Gott slut och gott nytt! :D 


Ikväll kommer många träffa folk, fest och avfyra raketer på löpande band. Alla kommer inte ha så roligt... De som har djur eller ibland tillochmed barn som är rädda för fyrverkerierna kommer spendera hela natten med att försöka lugna sin katt, sin hund, sin häst eller sitt barn från deras panikångest. 
 
Mina djur är inte rädda för raketerna, och jag har aldrig varit det heller. Jag väljer ändå att avstå från raketerna med respekt från dem som har problem. För att spara dem från lite rädsla och för att spara på naturen.

Men! 

Det var inte det jag hade tänkt skriva om egentligen, även om det är viktig fråga. Det jag tänkt att skriva om är hur vi här hemma fixar och trixar för att hästar som eventuellt kan vara rädda för fyrverkerier ska må bättre vid tolvslaget. Ingen av våra hästar är rädda för det vad jag vet, men det är enkla saker att göra i förebyggande syfte. :) 

-Steg ett är att sätta för något för alla fönster ut. Många hästar, som min Zaki till exempel, är inte skotträdd för fem öre, men hon blir orolig av dessa blinkande ljus i fönster och andra ljusinsläpp. Därför sätter vi för dem. Behöver inte vara något avancerat, bara att hänga en filt eller något liknande för. Lätt att sätta upp, lätt att ta ner. Ta vad du har hemma och åtgärden kostar inte en krona. :) 
 
-Steg två är också en åtgärd som redan finns i många stall, nämnligen en radio. Men istället för att stänga av radio så får den stå igång på behaglig volym i stallet. Detta dövar det explosionsartade ljudet från fyrverkerierna så att det hörs mindre överlag, men också gör så att det kommer en jävla smäll från total tystnad. 

-Tredje och sista steget är att hästarna får ett extra mål mat, strax innan tolvslaget. Detta för att mat har en lugnande effekt på de allra flesta hästar. Kolla sedan till dem när det smällt klart, släck och stäng av radion som vanligt. :) 

Hoppas det kan vara till hjälp för någon! ^^ 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: