Jozelle's Dairies

.. om min vardag, och alla dess små ljusglimtar!

"Heartbroken..."

Kategori: Horseomaniac

Måndag morgon. Snöstorm. Då lastar vi in Zaki i transporten för att åka till Hästkliniken i Skara för att göra en hältutredning då jag upplevt henne som stel ett tag, och lite halt det senaste. Hon visade ju även ganska kraftig hälta vid fysioterapeut-besöket förra onsdagen. 

Väl där lastar vi ur henne och möter Johannes, fysioterapeuten, som ska vara med för hjälpa till att svara på frågor om muskulatur och sådär, samt att lära sig en del själv. Vi går in, möter veterinären Kalle och börjar med hältutredningen. Longering visar en liten hälta på höger bak, som blir lite värre vid böjprov. Svårt att säga vilken led det sitter i bara, så vi börjar bedöva lederna, knäet först vilket inte gav så mycket resultat, sedan kotan och hovleden där vi ser mer resultat. Efter lunchen fortsätter vi med röntgen. Jag vill, utöver det veterinären vill röntga (kotor och knän), även röntga andra benet och haserna. 
 
Sedan får vi svar på vad det är. Fraktur i höger bakknä, benbiten ligger i leden och ledbandet är av. Prognosen är väldigt oviss, men troligtvis dåligt. Talade idag, tisdag, med en kirurg från Skara Hästklinik och han var än mer negativ. Han var säker på att hon inte kommer bli bättre, inte ens efter operationen. Leden är så skadad och ledbandet kan man inte göra något åt, så även om de får ut benbiten så kommer leden vara såpass ostabil att hon inom kort kommer att få artros i leden ändå. Hon skulle alltså alltid ha mer eller mindre ont, och det kommer bli värre allt eftersom tiden går. 
 

Jag tog då beslutet att hon kommer dömmas ut och avlivas. Jag vill inte vara ego och hålla henne vid liv, utsätta henne för operation och konvalesens och dessutom all smärta bara för att jag inte vill förlora henne. Hon förtjänar bättre. Hon kommer aldrig bli bra, det är bara att acceptera och ta tag i det. 
 

Jag vet bara två saker, när dagen är inne kommer jag vara med henne till slutet, och fram tills dess kommer hon vara min prinsessa, precis som innan, bara lite mer bortskämd. Det förtjänar hon. 

Kommentarer

  • emelie carlsson säger:

    Finns för dig.. Du tog det rätta beslutet för hästen..<3

    2012-12-05 | 15:30:58

Kommentera inlägget här: