Jozelle's Dairies

.. om min vardag, och alla dess små ljusglimtar!

"Just guessing"

Kategori: Horseomaniac

Som ni kanske märkt har jag inte skrivit om Zaki på några dagar. Det beror på att vi fått ett litet bakslag, kan man säga. Longerade henne i onsdags kväll och hon skötte sig bra, det ska jag inte gnälla på! 

Däremot har jag under en tid sett att hon är stelare i höger bak än vänster, och igår var det värre än sist jag longerade. Detta yttrar sig som en rörelsestörning i höger bak när hon travar i vänster varv, alltså har det benet som ytter. I höger varv syns ingenting, därav att jag är ganska säker på att det inte är någon hälta. Hon visar ingen ömhet när man böjer henne, klämmer på muskler och leder, ingen värme. Dessutom värmer hon ur det när hon rört på sig en stund, så allt eftersom passet går så blir hon rörligare och rörligare, och oliksidigheten blir mindre. Det märks dessutom inte alls lika mycket när man rider. 

Hon har dessutom alltid haft svårt för höger galopp, medan vänster går bra. Gemensamt med trav i vänster varv och galopp i höger varv är att det är höger bak ska komma fram och ta det längre steget. Min teori håller så långt iallafall.. 
 
Sen kom jag och tänka på något som "alla" jag tagit ut till Zaki innan poängterat och behandlat, massören, equiterapeuten och kraniosakralterapeuten. Hennes kors är lite snett på grund av muskelspänningar då hon är starkare i ena sidan än andra och detta drar korset snett. Det kommer ju tillbaka efter ett tag, och jag tror att det har gjort det igen. Vilken behandlingsmetod man ska använa nu är frågan? Tror jag satsar på en kiropraktor och hoppas på ett mer långvarigt resultat. 

Tills dess blir det lugnt för Zaki, mycket skritt och kanske lite trav på rakt spår i skogen. 

Iallafall, därför är det lite tyst om henne nu. :) 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: