Jozelle's Dairies

.. om min vardag, och alla dess små ljusglimtar!

"Keep struggling"

Kategori: Horseomaniac

Imorse var jag och mamma ute och gick med Felicity och DeeDee. DeeDee är mammas Welsh Cob-sto, född -03. Helt underbar häst! Felicity är min "låtsaspappa" Thomas 8 månaders fölunge, också Welsh Cob. En riktig primadonna som vet vad hon vill, men kommer bli väldigt trevlig hon också. Hennes mamma är helsyster med mammas DeeDee. 

Felicity var helt ohanterad när vi köpte henne för lite över en månad sedan, så det har varit en kamp att lära henne att bli ledd, borstad överallt och sådana saker som man annars tänker är väldigt "basic", men som är svårt för en rädd fölunge som är utan mamma för första gången i livet. Vi har hamnat i luven på varandra några gånger, när hon kom på att man kan visa misstycke genom att sparkas eller bitas och när man ska försöka springa ifrån de som leder. En 7 månader gammal fölunge är STARK! 

Idag gick vi på hennes första promenad, för att hon skulle bli ledd på andra ställen är rutinen till och från hagen. Hon gick först hela vägen, och skötte sig som en prinsessa! Snart klarar vi kanske oss utan moraliskt stöd av annan häst. :) 

 
Sedan åkte jag till stallet för att fixa med min egna tös. När stallet var klart och hästarna ätit klart var det dags för ett litet pass i ridhuset. Det gick sååååå himla bra idag, så stolt över framstegen Z gör nästan varje gång jag rider! Idag var hon mjuk och fin i sidorna, framme för skänkeln och fattade oftast väldigt fina galopper. Efteråt stretchade vi benen ordentligt. :) 

Imorgon har jag inte bestämt mig för vad jag ska göra, rida eller longera. Upphöjda bommar blir det nog iallafall. :) 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: