Jozelle's Dairies

.. om min vardag, och alla dess små ljusglimtar!

"Late night out!"

Kategori: Horseomaniac

På Zakis schema stod idag longering, med lite bommar.

Först uppvärmning skritt-trav-galopp varierande i båda varven. Jag vet inte varför, men jag tycker det känns bäst när man värmer upp en gångart i taget åt båda hållen innan man höjer gångart. Blir en himla massa varvbyten, men jag inbillar mig att det är bättre än att köra ett varv nonstop halva passet och sedan byta och köra resten i andra varvet.

Efter detta kör vi samma visa igen med lite mer inspänning så jag kräver en mer korrekt form och ett långsammare tempo.

Till sist la jag fram tre travbommar på böjt spår som hon fick först skritta och sedan trava över.

Hon klarade allt med bravur, bästa hästen! :)

Dock är hon lite stel när hon tar fram höger bak. Jag vet att hon varit sned i korset tidigare, och tycker det ser ut som det är tillbaka. Ska ta ut en bra kiropraktor så snart jag har råd. Tror även att problemet med vänstergaloppen kommer därifrån, då höger bak ska fram även där. Annars ser man det bara i vänster varv då det benet hamnar som ytter. Hade hon haft ont hade man sett det när höger bak varit inner också, men då ser du ingenting, inte heller när du kör böjprov på rakt spår eller känner efter ömhet i benet. Tills jag har råd med kiropraktorn ska jag bli noggrannare med stretch efter passen samt ge henne lite massage då och då. :)

Sedan var jag hemma från stallet klockan 10 på kvällen. Då var det skönt att gå och lägga sig! :) 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: