Jozelle's Dairies

.. om min vardag, och alla dess små ljusglimtar!

"Carlos"

Kategori: Horseomaniac

Idag fick jag den stora äran att rida min kompis Alice vackra spanjor Carlos, eller egentligen Colombiano! 

Först tog vi en mysstund i stallet. Den här killen är bland det gosigaste som finns i hästväg, det ska mysas och klias och bara stå och pyssla. Fläta man och pannlugg är han mindre intresserad av, men lite nya flätor och så blev det ändå! :D 
 
Han har varit lite stressad vid ridning tidigare, och jag har haft en magkänsla av att något inte stämmer hundra med sadeln. Så! Idag tog jag med en fårskinnspadd att ha under sadeln då jag upplever sadeln som "hård" undertill. Sadeln blir snäppet smal men inget punkttryck vad jag kan hitta. Sadlade, tränsade och vi begav oss till ridhuset! 

Hoppade upp och jo, jag upplevde nog att han gick bättre med padden! Vi tog en lugn uppvärmning i skritt och trav, skänkelvikningar, växlande storlek på volter, osv. Han kändes pigg och svarade på mina hjälper så jag kände att idag blir en "träna galopp"-dag! :D 

Gick ruskigt bra bra faktiskt! Han har svårt för galoppen, den blir gärna lite snabb då han inte har balans och styrka för att ta det lite lugnt. Idag fick vi till hyfsade galoppfattningar och fina galopper, även om det kräver mycket av mig som ryttare! Det gäller att hålla rundningen och hålla ihop fram- och bakparti. Sjukt stolt över myspojken iallafall, han skötte sig oklanderligt! :D 

Sedan kom jag hem och började vänja Yolista vid ljudet av klickern samtidigt som hon åt kvällsmat. Det var inga problem för min trygga lilla tjej så imorgon börjar jag nog att "klicka in" ordentligt, när hon är i hagen. Annars får det vänta tills lördag eftermiddag. :) Kul att komma igång med klickerträningen, och äntligen har jag gjort upp en liten plan över vilken ordning jag ska lära in lite grejer. :) 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: