Jozelle's Dairies

.. om min vardag, och alla dess små ljusglimtar!

"Clicker training, an introduction!"

Kategori: Clickeromania

Yep, jag har då börjat klickerträna min lilla tjej! Tänkte berätta kort vad klickerträning är, och lite hur man börjar så de som är intresserade kan leta mer information, eller kanske rent av följa med vår resa med er egen häst, eller kanske ett annat djur ni vill träna. Klickerträning är applicerbart på i stort sett alla djur, skulle jag vilja påstå! :D 
 
Jaha, en bra början är väl att beskriva vad klickerträning är kanske? :) 

Jo, klickerträning är en träningsmetod som baseras på forskning om inlärning, och där man fokuserat sig på positiv förstärkning. Jag tänker inte beskriva forskningen närmare än så om det inte efterfrågas, men enkelt beskrivet så innebär positiv förstärkning att man använder belöning, och i klickerträningen specifikt med något som vi kallar för en betingad förstärkare. Den betingade förstärkaren är ett hjälpmedel för att berätta exakt när hästen gör rätt, för att sedan belöna, och kan vara en klicker eller ett specifikt ord som "bra!". Fördelen med en klicker är att den låter precis likadant varje gång, och därmed blir tydligare. Belöningen ska vara något hästen uppskattar men behöver inte nödvändigtvis vara godis även om det är det vanligaste. Älskar hästen att bli kliad kan man klia istället, men det är inte lika tidseffektivt. 
 
Belöning låter väl bra tänker ni kanske då, men vad gör man om hästen gör fel? 

Det finns två svar på den frågan, och det enklaste är väl att vi gör ingenting. Klickerträning handlar inte om bestraffning eller korrigering. Ett enkelt exempel är att lära hästen att stå still, så vi kör på det! Alltså, istället för att säga; "Gå inte dit!", "Backa inte!", "Vänd inte!", osv. osv. så säger vi "Bra, nu stod du still!", vi väntar helt enkelt på att hästen ska göra rätt själv. Till en början får man belöna bara hästen står still en halv sekund, men allt eftersom fasar man ut belöningarna så att den står still allt längre tid, och till sist har man en häst som still. 

Nästa svar är att det givetvis finns undantag, och det är något som vissa inom klickervärlden kallar för "brandsläckning". Det handlar om beteenden som är eller kan bli direkt farliga, och som därför måste avbrytas. Stegrar hästen mot en så står man givetvis INTE men klickern i högsta hugg för att klicka och belöna när hästen står på alla fyra hovar igen! Då är det att "släcka branden" som gäller, för att sedan fundera på varför det blev som det blev och komma på en lösning. Samma sak om hästen bits, attackerar den med käftarna vidöppna som ett lejon eller något så står man självklart inte och väntar på att hästen ska släppa! 

Upptäckte nu att min "korta" beskrivning blev ganska lång, så ni får vara nöjda med denna nu så fortsätter jag med andra delen i morgon! ;D 

Kommentarer

  • Marianne säger:

    Jag har funderat lite över klickträningen, men fattar faktiskt inte precis exakt hur man ska göra :-P är det möjligt att få komma, vara med och titta vid nåt tillfälle hur du gör?

    Svar: Jag har lagt upp ytterligare två inlägg om klickerträning där jag tydligare behandlar -hur- istället för -vad-, läs dem och se om du känner att du förstår sedan! :) Det är inte helt lätt innan man förstår, men sedan är det otroligt lätt. Ska i min nästa inlägg lägga upp några videor jag hittat på youtube, som är bra att kolla på. Känner du sedan att du fortfarande att du inte förstår kan du absolut komma hit eller jag komma förbi och visa med Ava så kan du testa samtidigt! :) Passen är korta så man tränar inte särskilt länge. :)
    Johanna "Jozelle" Gull

    2013-02-24 | 15:11:54
    Bloggadress: http://marresmams.blogg.se

Kommentera inlägget här: