Jozelle's Dairies

.. om min vardag, och alla dess små ljusglimtar!

"Targeting"

Kategori: Clickeromania

Så, vad har jag och Spindeln gjort hittills? 
 
Vi har gjort ganska precis vad jag tagit upp i mina tidigare klicker-inlägg, klickat in och tränat på att vara artig och inte leta i fickorna. Detta har tagit två lektioner á 10 minuter. 

Idag var det dags för en övning som är väldogt bra för nybörjare då den är väldigt konkret, både för häst och människa. Övningen heter "targeting" och innebär just vad det låter som. Vi har alltså ett "target" (engelska för mål eller måltavla), förslagsvis något relativt stort som är lätt att träffa. Jag använder ett vitt hink-lock i plast, ungefär 30cm i diameter. 

Hur gör man då?
 
Jo, här använder man hästarnas naturliga nyfikenhet när de möter på saker som för dem är nya. Till att börja med håller du locket framför dig, nära din kropp. Jag brukar hålla klickern i samma hand som locket för att kunna vara snabbt med godiset med andra handen. Ställ dig så det är ett lagom avstånd mellan locket och hästen för att göra det lätt för hästen att nudda locket och det är alltså vad du nu väntar på. Så fort hästen nuddar locket skall du klicka och belöna. När detta sitter kan du höja kraven sakta men säkert.

När hästen märker att det inte längre räcker att dutta locket kommer den börja testa andra saker och då får du vara redo att klicka när hästen gör just det du önskar, för att snabbt klicka och belöna när detta inträffar. Så här gör man för att forma ett beteende man vill ha, ofta kallat "shaping". 
 
Ett sätt är att börja flytta target, i mitt fall locket, ut från min kropp. Detta görs successivt tills jag har rak arm i olika riktningar, höger, vänster, högt eller lågt. När detta sitter och hästen vet vad du söker efter kan du hålla target så att det kräver av hästen att den tar ett eller några steg, eller tillochmed hänga upp det på väggen en bit bort. Övningar som dessa kan man utveckla och/eller kombinera med andra till allt möjligt, stretch, buga, apportering, osv. 
 
Ett annat är målet "bita tag i target", ett annat steg till apportering bland annat. Här brukar jag använda ett mer bitvänligt target än ett lock, som ett gosedjur eller liknande. Här börjar vi också med duttandet, för att sedan behålla target på samma ställe och vänta till hästen mer aktivt börjar pilla på target, först kanske bara gnugga med läpparna, sedan nypa med läpparna, nafsa, bita, och tillslut lyfta. 
 
Man kan även hålla på med target på marken för hovarna. En såndär rund, liten matta är toppen! Glider inte på underlaget, finns i härligt tydliga färger, bra fäste på och enkelt flyttbara. Åter igen är konceptet vänta, denna gång tills kanske hästen skrapar lite på mattan med en hov, eller ställer sig på den. Klicka, belöna och backa eller led av hästen, och om igen. När detta sitter kan man börja önska två fötter för att tillslut sluta upp med alla hovar på alá "bergsgeten", lägga upp på en stabil pall som elefanter gör på cirkus, använda som "parkeringsplats" eller använda vid lastträning. 

Endast fantasin sätter gränser! :D 

Jag och lilla S håller på med detta nu som sagt, enklaste nivån med ett hinklock och jag håller i det. Hon ska nudda locket för att få klick och belöning. Under vår hittills enda target-träning på 10 minuter kom vi så långt att jag kan hålla target så långt ifrån mig som min arm räcker, och hon söker den även om hon måste gå några steg. Hon har även på eget bevåg börjat greja med den, slicka, dutta snabbt flera gånger och bita. Nästa gång blir det target längre ifrån så jag inte håller, samt ett gosedjur att faktiskt bita i. :) 

Lycka till, och ställ gärna frågor! ^^ 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: