Jozelle's Dairies

.. om min vardag, och alla dess små ljusglimtar!

Lastträning.

Kategori: Horseomaniac

Som ni kanske vet så har jag lasttränat Yolista lite grann, då jag avskyr svårlastade hästar. Har även tränat Felicity litegrann, men inte lika mycket. 

Igår morse lastade vi på Y och F för att åka till ridhuset. Y trampade på som hon aldrig gjort annat och F gick på efter mindre än 1 minuts tvekan. Duktiga hästar, stolt Johanna! :D 

På vägen skulle vi släppa av syster och för att hon skulle slippa att stå och vänta i kylan så stannade vi där tills bussen kom. Det blev ca 7 minuters träning på att stå och vänta i transporten. Inte länge, men en början. De är ju bara barn. :) Inte ett ljud sa de iallafall, finingarna! 

Väl nere mötte vi Vicky, lastade av och släppte lös tjejerna i ridhuset. Efter en mjuk uppvärmning blev det lite fart på dem! :) Blev inga bilder dock, allt blir så suddigt i ridhus... :( Får övertala någon med systemkamera nästa gång! Fick låna Vickys mätpinne med, och mätte dem i sanden så räknar lite högre då hästarna sjunker lite i underlaget. Då var F 143cm och Y 153cm. Inga exakta mått med underlaget, och lite mindre än förra gången vi mätte men på ett ungefär. :) 

Lastar på lika smidigt hem och släpper ut två nöjda tjejer med mycket mindre överskottsenergi i hagen. Då är det dags att släppa ut valackerna och vi passar på att träna dem med lastning när transporten ändå står framme. Dessa två är tvångslastade en gång, och lasttränade utan att gå in en gång. Idag gick båda in med lite lite tvekan. Snart är de smidiga att lasta med! :D 

Min lastningsmetod är ganska enkel, och är i väldigt klickerinspirerad. Nästan alla mina hästar är "inklickade", fast med ord istället för klicker. Ett "Braaa!" får agera klickerord, och direkt efter lite godis. När jag sedan lasttränar belönas de när de går närmare transporten och inte tänker bakåt. De behöver alltså inte gå in, bara "vara påväg". Går man in i en spärr och hästen inte tänker framåt längre så backar vi ut, beröm och börjar om. Utfodrar gärna i transporten, och belönar lite överdrivet. Lastning är en sak som måste fungera och jag vill gärna att hästarna kopplar transporten till något bra :) 

Jag tror att många gör mycket mer komplicerat än det behöver vara. Med min metod behöver man bara grimma, grimskaft och fickan full med godis. Hästen med såklart, men ingen lasthjälp. Det tycker jag är viktigt, behöver man alltid hjälp blir det ofta inte gjort, enligt min erfarenhet. :) 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: